lamarinaplaza.com

4 agosto 2016

Menys Tram y més tren

 

 

Vicent Ferrer i Hermenegildo. Opinió

 

TRAM-Dénia

Desil·lusionat, enganyat, consternat, indignat, disgustat… en fi qualsevol adjectiu em sembla insuficient per a qualificar l’actuació efectuada amb premeditació i traïdoria per FGV relativa al tancament -temporal?- del tram ferroviari de Dénia a Calp, que forma part del que s’anomena L-9 del ferrocarril de la Marina

Dimecres de vesprada saltava la notícia sense previ avís, d’ací la traïdoria, i en plena campanya estival, la premeditació. Ara m’assabente que des de dilluns -25/07/ 2016- la direcció de FGV ja havia començat a tapar els senyals de trànsit que protegeixen els passos a nivell. Esta actuació hauria d’haver posat en guàrdia a les autoritats -si és que estan per a alguna cosa més que per a eixir en les fotos- i haver començat a demanar explicacions.

Ens diuen que la via fèrria no compleix els paràmetres de qualitat i seguretat d’FGV. Paràmetres que fins a la data no es coneixen. Ara bé, en els anys 1970/80 este ferrocarril tenia un carril de 35 kg/ml, similar al de moltes línies de la xarxa secundària de Renfe, i tardava d’Alacant a Dénia 2 hores i 10 minuts. Ara amb un carril de 45 kg/ml, inclòs el tram tancat, tarda tres hores i ens redueixen la velocitat a 40 km/h.

Pot explicar el director de transports d’FGV, per què amb una armadura de via amb carril de 54 kg/ml i travessa de formigó, els tan cloquejats i publicitats TRAM amb tota classe de mesures de seguretat, ATP, GPS i altres, no passen d’una velocitat comercial de 50 km/h? O és que hi ha dues vares de mesurar, ja que la diferència és mínima?

És cert que el tram de Dénia a Calp no compta amb CTC*, però no és menys cert que compta amb un sistema de bloqueig per ocupaciónn de via -Dimbloc-, recolzat per un altre de petició i concessió, recolzat per senyalització lluminosa en les estacions. Major que algunes línies de la xarxa nacional. No per això s’ha d’escatimar en qüestions de seguretat. Aleshores, on hi ha falta de seguretat? Doncs l’absoluta, malauradament, no existeix

Però anem a l’assumpte en qüestió. Tancament temporal o definitiu?

Molt em tem que el segon, i això pel següent. És pràctica habitual en el nostre país el tancar de forma temporal línies fèrries amb les més peregrines raons. Bona prova d’això és el tancament, que va ser durament contestat en el seu dia per tots els alcaldes de l’època del règim relatiu al ferrocarril Carcaixent-Dénia amb la promesa de la seu immediata execució en via ampla; o el massiu tancament que va efectuar el PSOE en el moment de prendre el poder polític el seu dia, deixant una gran part del territori nacional sense servei, ni transport ni comunicacions. I això, com sol ser normal, en les zones més deprimides del país.

Entre estes causes se solen citar falta de seguretat i comoditat -jo diria falta crònica d’inversions-, absència de viatgers, -no és el cas, ací n’hi ha-, instal·lacions envellides o obsoletes… en resum qualsevol excusa és vàlida.

Una altra cosa que m’indueix a mal pensar, és l’absència d’un projecte seriós de rehabilitació d’este tram ferroviari. Doncs no només ha de consistir a canviar unes vies per unes altres, sinó que s’ha d’estudiar fins i tot si és necessaria una remodelació del traçat, eliminant corbes i contra corbes, herència d’un traçat centenari, que.. oh meravelles,! tenia autoritzada una velocitat comercial de 55 km/h.

La notícia no només no diu ni es desprèn res al respecte, sinó que no se sap ni quan, ni qui, ni com, ni d’on eixen els fons per a fer esta obra. L’únic que ens diuen és que tot això dependrà d’una nova legislació verroviària -esperen que siga un referent mundial- que va fer la Generalitat Valenciana, de la qual no existeix a dia de hui cap coneixement. A este pas, fins al més ximple serà capaç de legislar sobre trens. No seria millor vore el que existeix, i tractar d’adaptar-ho? Dic, encara que crec que no seria necessari.

Per cert llegisc amb sorpresa que de la reunió mantinguda per personal d’FGV amb els alcaldes i alcaldes en funcions de la comarca, els resgidors han eixit plenament convençuts de que davant d’esta situació d’inseguretat -real o induïda?- el tancament era la millor solució. Una volta més el partit per davant del poble, o “el carro davant de l’aca”.

No dic que no, però de tot el tram? FGV té capacitat, o si més no se li suposa, per a poder haver fet una millora del tram Dénia-Gata, que té un perfil suau i es presta. D’esta manera no hauria sigut necessari el tancament d’este tram, mantenint el servei entre les dues poblacions -ara perd tots els usuaris de la Xara, Hospital i Alqueries- fent el transbord a Gata, molt més fàcil que fer-lo a Dénia. I haver emprès la renovació per trams.

El més sorprenent i que sembla que els polítics locals desconeixen, és l’existència d’un ens públic anomenat EIGE, els sona?

No. Li ho explique. L’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat, és una empresa pública  -sí, pública- encarregada de la construcció i manteniment de les infraestructures ferroviàries de les que fa ús FGV, i la que esta última entitat li deu ni més ni menys de 10.000 .000 d’euros que paga en concepte d’ús de la xarxa per un any. Per mantindre 216 quilòmetres de vies fèrries.

Des que es va acabar la construcció de grans infraestructures ferroviàries, esta empresa pública està més orientada a la promoció de vivendes -sí, han llegit bé, vivendes- que a la seua tasca. Tasca que si l’haguera fet, el nostre ferrocarril no s’hauria vist abocat al tancament.

Senyors alcaldes, autoritats, ho sabien?

Per cert, fa un any la Consellera de Transports en la seua visita a Dénia amb motiu del centenari de la línia, va manifestar que no només s’anava a mantindre, sinó que, a més, el tren turístic Limón Exprés tornaria a funcionar. Hui no tenim ni tren a Alacant, ni a València, ni el de la Costa -això és una utopia en l’actualitat-, tan sols un voltor carronyer sobre nosaltres.

Conclusió, si volen tindre-ho en compte:

  • Exigir de forma continuada i reiterativa que es publique la data prevista de la seua reobertura, si és que n’hi ha, i si no exigir-la
  • Vigilar que de la nit al dia no apareguen sospitosos abocaments de runa sobre les vies
  • Vigilar igualment que els passos a nivell no apareguen de la nit al dia tapats per terra o asfalt per algú que  crega que no són necessaris

I finalment un parell de qüestions: a qui beneficia o pot beneficiar el seu tancament? Ajuntaments que creuen que és una barrera per a la seua especial visió del desenvolupament urbà. Particulars que representen a grups de pressió, futurs inversors -especuladores millor- ja que s’alliberarien importants terrenys, etc.

Per cert l’acord de transport per carretera s’ha licitat de forma pública? Seria interessant saber-ho, ja que pel que sembla la concessió d’este servei d’autobús és fins al 21 de setembre.

En la confiança que esta actuació siga el resultat d’un mal somni, cosa que dubte.

* CTC: sigles de Control Tràfic Centralitzat, que és un dels sistemes de seguretat més emprats en el camp ferroviari.

Pin It